woensdag 16 mei 2012

Ik zal nog eens iets van me laten horen dacht ik bij mezelf...

Week 11 in Suriname…

 

Maandag was het dan zover. De cook out van de Flu School. Het doel was om zoveel mogelijk geld in te zamelen. Met dat geld worden de dakgoten van de school hersteld. Op dit moment zitten er zo een grote gaten in dat het water gewoon in de klassen loopt wanneer het regent.

Heel het erf stond vol met tentjes, zo ook onze Belgische tent.

We hebben de Surinamers kunnen overtuigen van onze Belgische kookkunsten. Frietjes met balletjes in tomatensaus. We hadden met ons kraam een winst van 250 srd. In totaal heeft de school een winst gemaakt van om en bij de 2000 srd. Genoeg geld om de dakgoten te herstellen. Het was een echt succes.

Je kon er proeven van de hindoestaanse, creoolse, Belgische,… keuken. Verder was er ook een grote trampoline voor de kinderen e suikerspin. Die laatste was zeer lekker!



Dinsdag was het 1 mei dus geen school voor ons. Heel de dag stond hier in het teken van Koninginnedag. Wij vonden het raar dat de Surinamers hier ook vierden, want over het algemeen zijn de Nederlanders hier niet zo graag gezien. Alles was oranje gekleurd en er was een trim loop georganiseerd in de stad.

Wij hebben deze dag gewoon gebruikt om taken voor school te maken en de lessen voor woensdag voor te bereiden.

We hebben vrijdag onze examenles dus deze moesten we ook maken omdat ze woensdag aan onze begeleider bezorgd moet zijn.



Woensdag moest ik beginnen met administratie. De leerlingen hadden allemaal geld meegenomen voor de foto’s. Ik moest op een blaadje alle namen noteren met daarbij welke foto ze wilden maken en hoeveel srd ze daarvoor hadden meegenomen.

Daarna moest ik verder gaan met een les taal. Deze ging over tegenstellingen. Ik had daarvoor een kind naar voor geroepen. Deze moesten de kinderen met mezelf vergelijken. Ik ben groot, jullie zijn… klein. Ik ben oud, jullie zijn… jong, enz… De leerlingen snapten het meteen en ook de oefeningen verliepen vlot. Ze hadden het voor de vakantie ook al eens gedaan, maar op een andere manier. Dit zal wel geholpen hebben bij het begrijpen van de leerstof.



Donderdag liepen alle lessen een beetje in het honderd. De fotograaf kwam telkens de lessen storen. Kinderen moesten alleen op de foto, met een zus of een broer, met een vriend of vriendin, dan moesten we allemaal naar buiten voor de klassenfoto, dan nog eens een foto met al het personeel,… Ik heb die dag ook gevoeld dat het niet eenvoudig is om zo een gebeurtenis te combineren met lessen. Ik had woordkettingen gemaakt omdat dit het onderwerp was bij taal. Dit ging vrij goed omdat ik het op een speelse manier heb aangebracht. Maar voor rekenen was het de eerste les tellen tot 20. De leerlingen moesten leren de brug te maken over 10. Dit verliep echt niet goed aangezien de les constant onderbroken werd. Ik heb toen beslist in overleg met mijn mentor om de les opnieuw te geven op een andere dag.

Lezen en schrijven ging wel goed. De leerlingen kregen voor beide vakken een nieuw boek. Lezen ging goed. Voor schrijven had ik mijn aanpak meer Belgisch gemaakt. Ik heb hen de letters eerst laten oefenen in de lucht. Dan mochten ze het overtrekken op het bord. De leerlingen vonden het echt leuk.



Vrijdag was het dan zover. De examenles. Ik moest als eerste beginnen. Juf Linda kwam bij me binnen. Ik ging les geven over de voedselpiramide. Sommige dingen was ik niet gaan kopen, maar had ik getekend. Ik had een les zien staan in de handleiding van natuuronderwijs die daarop gebaseerd was. Ik heb mij op het idee gebaseerd, maar volledig aangepast. Mijn les ging echt zeer goed en werd beloond met een 7.5 op 10. Ik vond wel dat ze bij de reflectie aan het muggenziften was over kleine dingen, maar dat is dan mijn persoonlijke mening. Verder was er die dag zangles. Dit werd verzorgd door de zangjuf. De kinderen mochten buiten in een cirkel gaan zitten om een nieuw lied te leren. De juf zingt het een aantal keer voor en op de lange duur beginnen de kinderen dan een beetje mee te zingen. Zo leren ze het lied.

Voor rekenen was het terug hoofdrekenen. Ik heb weer verhaaltjes verzonnen om de kinderen meer te betrekken bij het lesgebeuren.

Voor taal was het een les over volgende begrippen: erop, ervoor, erachter, ernaast,… Ik moest dit enkel mondeling overlopen en had Pooh Bear er weer bij betrokken. Ik nam telkens leerlingen als assistent. We speelden dan een klein toneeltje. We zaten met zijn allen in de bus. Ik stap erin, eruit. Ik zit ernaast. We komen voorbij,… Er was zeer veel interactie. Ik gebruik dit vanaf nu als tussendoortje.

In de namiddag zijn we bij een kind van Dorien haar klas op bezoek geweest. We kregen een rondleiding in haar huis en maakten kennis met haar gewone leven. Echt interessant, de mensen zijn hier echt heel open en gastvrij. Net voor we weg gingen hebben we ons telefoonnummer gegeven. We mochten nog eens terug gaan om Surinaams te gaan eten. Ik ben benieuwd. Hier mag ik geen foto’s van toevoegen, de ouders stonden het alleen toe omdat het voor persoonlijk gebruik was.



Het weekend was een leuk vooruitzicht. Zaterdag zijn we gaan winkelen naar de Hermitage Mall en ’s avonds zijn we iets gaan eten in ’t Vat. Het was een gezellige namiddag en avond onder de girls.

Zondag zijn we naar de stad getrokken. We hadden van vrienden vernomen dat er een hotel was waar je kon gaan zwemmen. Aangezien het hier echt heel warm is, is een frisse duik altijd welkom. We hebben er heel de namiddag gezeten, er was zelfs een jacuzzi. Echt genieten. Om het geheel af te sluiten konden we er douchen met warm water. Voor het eerst in 2 maanden en een half konden we douchen met warm water. Ik wist echt niet dat ik er zo van kon genieten.

’s Avonds zijn we dan bij Jiji’s gaan eten en hebben we nog een filmpje meegepikt. Het was een gezellig weekend.


Week 12 in Suriname…



Maandag zijn we niet naar school gegaan. We moesten voor de zoveelste keer naar de Vreemdelingendienst om ons MKV in orde te brengen. Dit kan je enkel in de voormiddag doen en het duurt echt lang. Je moet twee uur wachten om 1 blaadje papier op te halen. Daarna was het de moeite niet meer om naar school te gaan.

We hebben dan grote kuis gehouden. Dorien, Charlotte en ik hebben heel het huis gepoetst.

Jonas is komen eten in de avond. We hebben frietjes met frikadellen en bitterballen gegeten. Het was een gezellige boel.



Dinsdag moest ik weer een volledige dag lessen verzorgen. Om de dag te starten hadden de leerlingen eerst repetitie. Dit hebben ze elke maandag en dinsdag. Daarna heb ik ze het woord dop en pop leren schrijven. De leerlingen mochten het eerst overtrekken aan het bord. Daarna moesten ze het netjes schrijven in hun werkschrift.

Verder moest ik met hen ook lezen. Ik had een zelfgemaakte dobbelsteen meegenomen naar de klas. Ik heb samen met de leerlingen de W-vragen aan de hand van de dobbelsteen overlopen.

De klasfoto’s waren aangekomen. Het was een hele administratie om ervoor te zorgen dat elk kind de juiste foto’s mee naar huis kreeg. Mijn mentor heeft me geholpen.

’s Avonds zijn Daphné, Karen en Jonas naar ons huisje gekomen. We hebben een quiz gespeeld.



Woensdag moest ik verder gaan met taal, voorzetsels. Ik had een volledig spel gemaakt met een schema aan het bord. Het ging over volgende woorden: ervoor, erachter, voorbij, voorin,… Ik speelde met de kinderen een spel. Ik had Pooh Beer bij me, ik riep een aantal kinderen naar voor. We deden alsof we in de bus zaten. Ik stelde dan vragen zoals ik stap op de bus, ik zet mee … El-Jereau. Zij moesten dan aanvullen met naast. Ik gebruik deze oefening nu als tussendoortje. Voor rekenen moesten de leerlingen leren werken met centjes. Ik heb er een heel spel van gemaakt. Het enige dat ik wat raar vond is dat de kinderen moesten rekenen met stuivers en dubbeltjes in plaats van met srd’s.



Donderdag begon de dag met een rekendictee. De leerlingen moesten goed naar me luisteren en alles correct opschrijven in hun rekenschrift. Daarna werd het gecorrigeerd. Voor taal kwam er echt een leuke les aan bod. Mijn mentor zei me dat ik het enkel mondeling moest overlopen, maar ik vond het saai op die manier. Ik had allerlei zelfstandige naamwoorden en 4 kolommen op het bord. De leerlingen moesten de woorden in de juiste kolom zetten. Ik heb alle woorden getekend. Op die manier werd de les veel leuker. Verder moesten ze ook weer schrijven en lezen.



Vrijdag hebben de leerlingen eerst een bib bezoek moeten doen. Ze mochten een gedicht schrijven voor moederdag. Dit mochten ze dan ook versieren. Verder moest ik bijna heel de dag de leerstof herhalen, want maandag hebben ze repetitie.

Ik heb ook een zangles gegeven. Dit was eerder onverwacht. Het lied kenden de leerlingen al, dus ik moest het een paar keer met ze zingen. De zangjuf gaf me opdrachten om te doen. Zij kon zelf niet zingen omdat ze haar stem verloren was. Het lied was ‘Johan met zijn worstjeswagen.’

Voor rekenen  hebben ze ook de cijfers van 11 tot en met 15 leren schrijven.

In de namiddag zijn we op bezoek gegaan bij een meisje van Dorien haar klas. We werden hartelijk ontvangen en rondgeleid door hun huis. Ze hadden alles gepoetst. We kregen drank en werden uitgenodigd om nog een keer te gaan eten. Zij gaan dan Surinaams eten voor ons klaarmaken.



Het weekend is aangebroken. Een druk weekend als je het mij vraagt. We moesten in de namiddag naar de kerk. Een kind van Charlotte haar klas volgt er balletlessen en ze had gevraagd of we eens een kijkje wilden gaan nemen. Nu ja ze was het even vergeten te melden aan haar juffen. Eigenlijk was het een besloten gemeenschap en mochten er geen toeschouwers in de zaal zitten. We hebben de situatie dan uitgelegd en mochten dan toch 10 minuten observeren. Het was echt leuk om te zien.

Verder zijn we zaterdag bij Jonas en Karen gegaan. Zij hadden ons uitgenodigd om bij hen te gaan eten en spelletjes te spelen. We maakten op die manier ook kennis met Sharif en Shahiera, de twee bovenburen alias verhuurders. Het was echt een hele gezellige avond. We hebben heel wat afgelachen.



Zondag was sneller daar dan dat we hadden verwacht. Mijn huisgenoten zijn ’s morgens naar de zangvogelwedstrijd gaan kijken op het Onafhankelijkheidsplein. Ik ben niet meegegaan. Daarna zijn we met zijn allen gaan zwemmen in Wyndham Garden. Het was heel goed weer, er werd muziek voor ons gedraaid en we sloten de dag af met een WARME douche en pizza die aan huis geleverd werd. Het was weer een geslaagd weekend!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten