zondag 11 maart 2012

Dag allemaal,

ik zit ondertussen  weken in Suriname en heb me echt al goed aangepast. Geen stress en go with the flow is mijn nieuwe motto.

De kinderen in mijn klas zijn echt schatjes. Ze komen spontaan naar me toe gelopen en vragen om op schoot te komen zitten. Ik voel ook tijdens de lessen die ik moet geven dat ze naar me luisteren en doen wat ik hen vraag. Het lesgeven gebeurt hier wel op een heel andere manier. 5 minuten voor mijn les krijg ik het onderwerp en het werkschrift dat ik moet overschrijven op het bord. Er wordt niet gewerkt met inleiding, verwerving en verwerking, enkel de verwerking wordt hier gedaan. Best raar als je dit niet gewoon bent. Op dit moment doe ik het op dezelfde manier, maar ik heb met mijn mentor toch al kunnen praten. Zij is akkoord om me nieuwe dingen te laten uitproberen.

Ik heb een les over splitsen tot 10 moeten geven. Aangezien ik geen handleiding kreeg ( omdat deze toch niet gebruikt wordt) heb ik mij flexibel moeten opstellen om aan materiaal te raken. Ik heb van thuis 10 lege flessen meegenomen en heb de kinderen ook interactief betrokken bij mijn VERWERVING. Ik merkte wel dat de kinderen het niet gewoon waren, maar ze vonden het wel leuk. Aan de verbetering van hun schriften te zien hadden vele van hen het nog niet zo goed begrepen. Daarom had ik aan de juf gevraagd om die kinderen nog eens apart te zetten en de oefeningen nog eens stap voor stap uit te leggen.

We zijn het voorbije weekend naar de colacreek geweest. Dit is een stuk van de rivier waarbij het water de kleur heeft van cola door de rottende bladeren op de bodem. Overal staan hutjes en bbq's. Verder was er ook een glijbaan en een speeltuin voor de kinderen.



Verder is het uitgaansleven hier ook wel de moeite. Mannen spreken je constant aan om kennis te maken. Op zich wel tof, maar je weet nooit welke bedoeling ze daarmee hebben en of die dan wel goed zijn.


Binnekort gaan we naar Matapika. Een tweedaagse trip om de zeeschildpadden te gaan bewonderen in het binnenland. Het verslag daarvan zal volgen.

Grtz, Kim

Geen opmerkingen:

Een reactie posten